گزارش|

المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز ششم مسابقات کشتی/ از طلای پتریاشویلی تا اقتدار عموزاد و خداحافظی دراماتیک سنگین وزن عنوان‌دار

8:34 - 21 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۷۵۵۲
المپیک ۲۰۲۴| مروری بر حوادث مهم روز ششم مسابقات کشتی/ از طلای پتریاشویلی تا اقتدار عموزاد و خداحافظی دراماتیک سنگین وزن عنوان‌دار
اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی به مرور حوادث مهم روز ششم رقابت‌های کشتی در بازی‌های المپیک پاریس پرداخت.

خبرگزاری میزان - در گزارش اتحادیه جهانی کشتی آمده است: گنو پتریاشویلی از گرجستان پس از کسب مدال برنز در ریو ۲۰۱۶ و نقره توکیو ۲۰۲۰، سرانجام به عنوان قهرمانی المپیک دست یافت.

کشتی‌گیر سنگین وزن گرجستان در فینال به مصاف امیرحسین زارع از ایران رفت. پتریاشویلی در ریو به طا‌ها آکگول از ترکیه باخت و پنج سال بعد در توکیو توسط گیبل استیونسون از آمریکا شکست خورد. استیوسون کشتی را بعد از المپیک کنار گذاشت، آکگول در نیمه نهایی پاریس به زارع باخت، اما پتریاشویلی همچنان در فینال باقی ماند.

حریفش زارع در فینال مسابقات جهانی ۲۰۲۳ او را شکست داد، اما این بار پتریاشویلی ۳۰ ساله آمادگی بهتری داشت و در تایم اول ده امتیاز نسبت به حریف خود کسب کرد. زارع در تایم دوم در آستانه بازگشت حماسی قرار داشت، اما نتوانست بر این کسری فائق آید و پتریاشویلی با نتیجه ۱۰ بر ۹ پیروز شد و مدال طلا را از آن خود کرد.

مدال برنز به آکگول و گئورگی مشویلدیشویلی از آذربایجان رسید. رازامبک جمالوف، روس سابق نماینده ازبکستان مدال طلای وزن منهای ۷۴ کیلوگرم آزاد مردان را به دست آورد.

جامالوف با نتیجه ۵-۰ دایچی تاکاتانی از ژاپن را شکست داد. تاکاتانی با شکست کایل دیک از ایالات متحده در نیمه نهایی بزرگترین ناراحتی مسابقات را ایجاد کرد، اما در فینال توسط جمالوف شکست خورد.

دیک در مسابقه مقام سوم خود، مقابل ختاگ تسابولوف از صربستان پیروز شد و دومین برنز المپیک خود را به دست آورد. چرمن والیف از آلبانی با شکست ویکتور راسادین از تاجیکستان به مدال برنز دست یافت.

مسابقات مقدماتی و نیمه نهایی سه وزن گذشته، پیش از فینال برگزار شد.

کوتارو کیوکا از ژاپن و رحمان عموزادخلیلی از ایران در وزن ۶۵ کیلوگرم مردان موفق شدند و به مرحله بعد صعود کنند، جایی که حداقل ۸ کشتی‌گیر مدعی واقعی مدال طلا بودند.

کیوکا که در آزمون ملی بر تاکوتو اوتوگورو قهرمان المپیک غلبه کرده بود، در مرحله یک چهارم نهایی سباستین ریورا نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۲۳ (پورتوریکو) و تومور اچیر تولگا از مغولستان، دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۲۱ را در نیمه نهایی شکست داد. مغولستان پیش از این در مرحله یک چهارم نهایی وازگن تونیان (ارمنستان) شماره یک جهان را حذف کرده بود.

عموزادخلیلی قهرمان سال ۲۰۲۲ جهان در مرحله نیمه نهایی با برتری فنی اسماعیل موساکایف قهرمان جهان ۲۰۲۳ از مجارستان را شکست داد و در مرحله بعد با کوتارو کیوکا کشتی خواهد گرفت.

عموزادخلیلی پیش از این زاین رترفورد قهرمان وزن منهای ۷۰ کیلوگرم جهان ۲۰۲۳ و اسلام دودایف قهرمان اروپا در سال ۲۰۲۴ از آلبانی را حذف کرده بود.

احمد تاژودینوف، قهرمان جهان در سال ۲۰۲۳ از بحرین، حریفان سرسختی داشت، اما توانست با سه پیروزی به فینال راه یابد. او در دور اول امیرعلی آذرپیرا از ایران را ۴ بر ۳ و در نیمه نهایی کایل اسنایدر از آمریکا را ۶ بر ۴ شکست داد. او در فینال به مصاف گیوی ماتچاراشویلی از گرجستان می‌رود. گرجستانی در نیمه نهایی ماگومدخان ماگومدوف از آذربایجان را شکست داد.

طا‌ها آکگول، قهرمانی ترکیه‌ای سنگین‌وزن کشتی آزاد جهان و المپیک بعد از کسب مدال برنز بازی‌های المپیک پاریس از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

آکگول که مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو را در کارنامه دارد در المپیک‌های ۲۰۲۰ توکیو و ۲۰۲۴ پاریس نیز به مدال برنز رسیده است.

وی در مسابقات جهانی سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۲۲ قهرمان شد و مدال نقره سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ را در کارنامه دارد. ۳ مدال برنز ۲۰۱۳، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ از دیگر عناوین این کشتی‌ گیر عنوان‌دار ترکیه‌ای است.

انتهای پیام/


برچسب ها: المپیک پاریس 2024

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *